کاربرد مولتی متر

کار با مولتی متر دیجیتال

کاربرد مولتی متر

کاربرد مولتی متر:

اولین مولتی‌متر در دهه 1920 اختراع شد.این دستگاه می‌توانست جریان، ولتاژ و مقاومت را اندازه‌ بگیرد. او این دستگاه را آوُمتر می نامیدند.

اساس کار تمامی مولتی مترها یکی می باشد اما انواع مختلفی از این دستگاه متناسب با کاربردهای مختلف تولید و در بازار عرضه شده است.

این دستگاه به دو دسته ی مولتی متر آنالوگ یا عقربه ای و مولتی متر دیجیتالی تقسیم می شوند.

همچنین این دستگاه در دو مدل مولتی متر رومیزی و پرتابل جهت کاربردهای مختلف تولید می شوند.

گروه دیگری از مولتی مترها جهت اندازه گیری آمپرهای بالا با نام  مولتی متر کلمپی  شناخته می شوند.

نسل جدید این دستگاه اندازه گیری مولتی متر دیجیتال می باشد این دستگاه الکترونیکی برای اندازگیری کمیت های الکتریسیته ازقبیل اختلاف پتانسیل یا ولتاژ،

مقاومت و جریان طراحی گردیده و مقادیر اندازه گیری شده را به صورت ارقام روی نمایشگر نشان می‌دهد.

کاربرد مولتی متر چیست؟
به وسیله مولتی متر می توان چندین کمیت الکتریکی از قبیل ولت، آمپر و اهم را اندازه گیری کرد.

تست خازن با مولتی متر دیجیتال در بسیاری از مواقع قابل انجام است توسط مولتی متر های دیجیتالی پیشرفته میتوان مقدار فرکانس و میزان حرارت را نیز اندازه گیری کرد.

اندازه گیری میلی آمپر، میکرو آمپر، تست دیود، تست اتصال و … از دیگر کاربرد مولتی متر دیجیتالی می باشند.

انواع مولتی متر های دیجیتال اتو رنج قادر به اندازه گیری ولتاژ از چند صد میلی ولت تا ۱۰۰۰ولت به صورت خودکار هستند و

نیاز به تنظیم رنج دستی ندارند، طرز کار و نحوه تست قطعات الکترونیکی با مولتی متر دیجیتال بسیار ساده است

فقط کافیست جهت تست ولتاژ AC رنج یاب را روی قسمت ولت AC و جهت تست ولتاژ DC رنج یاب را روی قسمت ولت DC قرار داد.

همچنین جهت اندازه گیری کمیت های دیگر از جمله مقاومت یا آمپر باید نشانگر رنج را روی قسمت مربوطه قرار دهد.

به این نوع مولتی مترها که به صورت خودکار تنظیم می شوند مولتی متر اتو رنج Auto Range می گویند.

کاربرد مولتی متر:

1- تست باتری ها

یک باتری تازه کمی بیشتر از ولتاژ نامی خود تولید می کند (برای این باتری 1.5 ولت). توجه داشته باشید که این یک مولتی متر با دو پروب جداگانه است: یکی برای ولت جریان متناوب و دیگری برای جریان مستقیم.

2- آزمایش پریزهای برق

خوانش ولتاژ از یک پریز در یک خانه مدرن از 220 ولت تا کمی بیش از 220 ولت متفاوت خواهد بود. به دلیل احتمال انجام شوک الکتریکی در انجام این تست ، احتیاط زیادی انجام دهید.

3– تست سوئیچ دیواری

چراغ سقفی معیوب دارید؟ در اینجا دلیل اینکه مشکل از سوئیچ آن است یا نه بررسی می شود. ابتدا برق سوئیچ را خاموش کرده ، صفحه درپوش را برداشته و کلید را از سیم های آن باز کنید. قبل از قطع سیم ها ، آنها را برچسب بزنید یا با تلفن خود عکس بگیرید تا اطمینان حاصل کنید که دوباره آنها را به درستی وصل می کنید. پیچ های ترمینال سوییچ را باز کنید ، سیم ها را از آنها جدا کنید و سوئیچ را بردارید.

4– تست سیم های اکتنشن

به خوانش O.L توجه کنید. اگر روی صفحه مولتی متر شکل اهم نیست. با لمس پروب یک متری به خروجی زمین و لمس پروب دیگر به پلاستیک ، مولتی متر شرایطی را توصیف می کند که مقاومت در آن بسیار زیاد است و قادر به خوانش آن نیست. کتابچه راهنمای مولتی متر خود را بررسی کنید که آیا مولتی متر در هنگام خوانش خارج از حد ، بیش از حد یا اهم بی نهایت نشان می دهد.

5- خوانش دما

علاوه بر تمام قابلیت های شگفت انگیز آزمایش الکتریکی ، اکثر مولتی مترهای مدرن می توانند دما را نیز اندازه گیری کنند. به سادگی شماره گیر مولتی متر را به حالت دما بچرخانید ، سپس دکمه انتخاب را فشار دهید تا بین فارنهایت و سانتیگراد جابجا شود.
برای خوانش دمای هوا ترموکوپل را به مولتی متر وصل کنید یا پروب دما را برای گرفتن دمای مایعات ، ژل ها یا ردیابی دمای سطح خشک کن گاز وارد کنید. می توانید چرخه دمای دستگاه را بدون دست زدن به آن مشاهده کنید.

اشتراک گذاری پست

دیدگاهتان را بنویسید